عنوان : شبیه سازی اثر co2 بر تشکیل هیدرات در خطوط لوله گاز یکی از میادین گازی ایران

پایان نامه
چکیده

چکیده اساس تشکیل هیدارت های گازی عوامل ترمودینامیکی (دما و فشار ) و اجزاء تشکیل دهنده سیال می باشند،که آگاهی کامل از تاثیر این سه عامل ،کلید حل معمای هیدرات ،پیش بینی شرایط تشکیل آن و جلوگیری از تشکیل یا رشد آنها می باشد. دلیل انجام این مطالعه مرتفع کردن پدیده تشکیل هیدرات در خطوط لوله یکی از میادین گازی ایران می باشد.یکی از این طرق بررسی موردی نقش ترکیب اجزاء موجود در خط انتقال و کاهش مقدار مولی جزء پیش برنده تشکیل هیدرات در ابتدای خط می باشد.در این پژوهش عوامل ترمودینامیکی تاثیر گذار در تشکیل هیدرات (مانند دما و فشار) و ترکیب اجزاء سیال به خصوص جزءco2در شرایط متنوع عملیات انتقال گاز و میعانات گازی مورد بررسی قرار گرفته است. در یک بیان کلی مساله تشکیل هیدرات در این کار شامل پیدا کردن معادله حالت مناسب برای پیش بینی قابل قبول ناحیه پایداری هیدرات و ارائه نمودارهای p-t مربوط به آن و همچنین مشخص نمودن اثر جزء co2 بر تشکیل پدیده هیدرات در خط لوله انتقال گاز و میعانات گازی می باشد. در تمامی فرآیند از معادلات حالتsrkو pr بدلیل کارایی خوب در مدل کردن رفتار سیالات هیدروکربنی استفاده گردیده همچنین نرم افزارهای hysys ،pvtsimو olgaبرای شبیه سازی خط به کارگرفته شده است. با مقایسه خروجی های نرم افزار های hysys و pvtsimمشخص گردید، pvtsim دقت بیشتری در معادله حالت مناسب برای پیش بینی تشکیل هیدرات دارد که پس از مقایسه خروجی نرم افراهای یاد شده برای معادلات حالت srk و pr و مقایسه با شرایط واقعی و عملیاتی ( با مشورت و بررسی فنی مهندسان بهره بردار) مشخص گردید داده های خروجی از نرم افزار pvtsim که با معادله حالت srk شبیه سازی شده بودند با شرایط واقعی تطابق بیشتری دارند.مهمنرین قسمت پژوهش بررسی اثر co2 در تشکیل هیدرات می باشد،برای مشخص کردن اثر co2 شبیه سازی خط توسط نرم افزار olga صورت پذیرفت و از نمودار های خروجی نرم افزار به ازاء مقادیر متفاوت co2 به خوبی مشخص گردید که جزء co2 خاصیت پیش برندگی (اثر مثبت) بر تشکیل هیدرات در خطوط لوله دارا می باشد.

منابع مشابه

پیش بینی تشکیل هیدرات گازی در یکی از میادین گازی ایران

ابتدا دمای تشکیل هیدرات با استفاده از سیستم عصبی فازی تطبیقی پیش بینی می شود.در ادامه با استفاده از اطلاعات میدانی یکی از میادین گازی ایران منحنی تعادلی هیدرا تعیین و پیش بینی می شود.

شبیه‌سازی آزمایش لوله قلمی در تزریق گاز غنی شده با میعانات گازی در نفت یکی از میادین جنوب ایران

یکی از روش‌های ازدیاد برداشت نفت، تزریق امتزاجی گاز است. مهمترین پارامتر در طراحی روش تزریق امتزاجی گاز، تعیین و محاسبه حداقل فشار امتزاجی است. جهت به‌دست آوردن بیشترین برداشت نفت، نیاز است که عملیات تزریق در محدوده فشار امتزاج پذیری و یا مقداری بالاتر از آن صورت گیرد. در این روش محاسبه و پیش‌بینی حداقل فشار امتزاجی، پارامتر بسیار مهمی است. در این مطالعه برای شبیه‌سازی آزمایش لوله قلمی و بررسی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده فنی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023